Stále učím, protože mám moc ráda děti...
zobrazit všechny reportáže„Stále učím, protože mám moc ráda děti“
Ve středu 18. srpna 2021 převzalo z rukou ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy 56 laureátů a laureátek Nejvyšší ocenění za pedagogickou práci, Medaili MŠMT. Ve Valdštejnské zahradě Senátu ČR bylo Medailí 1. stupně (stříbrnou) oceněno 28 mimořádných osobností působících dlouhodobě v oblasti školství, výchovy, uměleckého vzdělávání a práci s mládeží, Medailí 2. stupně (bronzovou) pak 29 oceněných. Všichni ocenění byli přitom nominováni už v roce 2020, kvůli pandemii ale musel být slavnostní ceremoniál o rok odložen.
Jednou z oceněných medailí 1. stupně byla Mgr. Zdeňka Miksová, jednaosmdesátiletá energická dáma, která nikdy nezkazí žádnou legraci. Je lektorkou přírodovědného kroužku v DDM Symfonie již dlouhých třicet let a stále svou práci dělá s velkým zápalem, i když tvrdí, že tento rok už je to naposledy a chce se věnovat svým koníčkům a pravnoučatům.
Medailonek: Její profesní život je spjatý především se základními školami v Sadské, Poříčanech a Semicích. Je celý svůj život pedagog nejen profesí, ale hlavně srdcem. Od roku 1995 vedla v ZŠ Semice kroužek „Ochránci přírody“, který vždy doplňoval učivo školy a propojoval více teorii s praxí. Kromě toho je také stále aktivní hodnotitel zeměpisných olympiád v regionu. Biologie, zeměpis a vlastivěda jsou stěžejní předměty, ve kterých předávala své nadšení pro přírodu a přírodní obory svým žákům.
Co Vás u pedagogické profese stále drží?
„Já mám moc ráda děti. V životě jsem se na žádné dítě nedokázala zlobit více než půl hodiny. Strašně mě to baví. Jsem takový ten typ učitelky, co je ve třídě pořád v pohybu a stojí pomalu i při zapisování do třídnice. Navíc miluji přírodu a zeměpis, což jsou obory, které celý život vyučuji.“
Kdo vás samotnou k přírodovědnému oboru přivedl?
„Moje maminka, která pocházela ze zemědělství a byla to strašně chytrá ženská. Ještě v 93 letech měla úžasnou paměť a dokázala recitovat báseň o dvaceti verších. Naučila mě jako dítě milovat přírodu.“
Co považujete za svůj pedagogický úspěch?
„Každého žáka, kterého jsem dokázala nadchnout pro obor a přivedla ho k tomu, aby dělal něco navíc. Děti, které mi po studiu na gymnáziu řekly, že díky znalostem z mého kroužku mnohem lépe zvládaly učivo střední školy.“
V čem jsou dnešní děti jiné, než před padesáti lety?
„Děti jsou prostě děti. Musí se k nim vždy přistupovat individuálně a nesmíte je zapomenout chválit. V mnohém to mají dnešní děti těžší než dřív, doba je složitá. Ale někdy stačí jediná upřímná věta, kterou vám dítě řekne, a člověk si znovu uvědomí, že svou práci dělá dobře.“